Destinationsbranding og markedsføring

Turismen er verdens største industri og kan ikke afgrænses til én enkelt branche. Turismen spænder bredt fra overnatning, til restauration, infrastruktur og detailhandel.

Turisten skal derfor ikke kun tage stilling til et enkelt produkt, men må overveje både overnatning, oplevelser, spisesteder, vejrforhold og meget andet før de endeligt vælger feriedestinationen.

Virksomheder og produkter kombineres
Når SET markedsfører Skiveegnen som destination, handler det derfor om at kombinere virksomheder og produkter. De skal tilsammen udgøre en helhed og en fortælling, der i sidste ende skaber rejselyst hos gæsten.

RENT LIV – fortællingen om Skiveegnen
I vores fortælling om Skiveegnen spiller kommunens overordnede brand “RENT LIV” en central rolle. Rent Liv er fjorden, livet, fødevarerne og energien. Vores tilgang til branding og markedsføring er altid, at der skal være et tilgængeligt produkt, der matcher vores fortælling om egnen.

Produkterne ligger klar
De produkter ligger heldigvis klar til salg hos mange af vores turisme- og oplevelsesvirksomheder. Fjordudsigt fra campingpladserne, fjordvejledning, østersbar i Glyngøre, ost fra Thise, rundvisninger i Æblets By, øl fra Fur og Skive Festival er bare nogle få af de produkter, som er med til at trække turisterne til egnen hvert år.

Hjemmesiden www.visitskive.dk
For 10 år siden bookede kun 10 % deres rejse online. I dag er det hele 75 %. Derfor er det også vigtigt, at vi er til stede på nettet, hvor gæsterne er.

Hjemmesiden er vores primære værktøj i turismemarkedsføringen. I dag siger man, at 70 % af alle turister begynder online, når de skal finde den næste feriedestination. Internettet har – sammen med venner, familie og naboers erfaring – overhalet magasiner, brochurer o.l. som de vigtigste inspirationskilder.

Salg inden turisten ankommer
Hjemmesiden indeholder både beskrivelser af egnens attraktive turistområder, profilering af lokale virksomheder og bookbare produkter, der kan skabe salg allerede før turisten er landet i Skive kommune. Alt sammen med udgangspunkt i “RENT LIV”- brandet.

Feriemagasinet VisitSkive
Feriemagasinet VisitSkive er vores store trykte magasin, som hvert år lander overalt i Danmark på turistbureauer, motorvejsstationer og på feriemesser. Magasinet er temainddelt og fokuserer i år på fødevarer, events og outdoor-aktiviteter. Selvom den primære markedsføring af Skiveegnen i dag foregår online er magasinet uundværligt i dialogen med gæsterne, som kommer her. Det er samtidig også en reklamesøjle for egnen på de andre turistbureauer. Lokalt er magasinet også at finde overalt, hvor gæsterne færdes som inspiration til oplevelser på egnen.

Skiveegnen i udlandet
Når vi markedsfører Skiveegnen i udlandet, gør vi det sammen med de øvrige Limfjordskommuner i partnerskabet Enjoy Limfjorden. Vi lægger vores markedsføringskroner sammen for at kunne lave større kampagner med mere gennemslagskraft på de udenlandske markeder, hvor vi har mange konkurrenter.

Målgrupper og markeder
Vores primære målgrupper er det gode liv, familier med børn og special-interest segmentet. Vores primære markeder er Danmark, Norge og Tyskland. Herudover bruger vi en mindre del af puljen på det hollandske marked.

Fælles brand
Vores fælles brand hedder “Enjoy Limfjorden – return recharged”. Det indeholder fortællingen om Limfjordsområdet som et sted med højt til himlen og mulighed for at genoplade batterierne, før man vender hjem til en hektisk hverdag.

 

I dette nr. af SET NEWS kan du læse om, hvordan SET griber kommunikationen an – og ikke mindst, hvordan vi har mulighed for at hjælpe dig og din virksomhed med at få de gode historier ud: