Mød Thomas Rosenkrands – en lokal ildsjæl

Mød Thomas Rosenkrands
– en lokal ildsjæl

I sin virksomhed TR Consult har Thomas Rosenkrands taget kampen op mod fordommene om ’UdkantsDanmark’. Sit kampskyts henter han i kommunikations-værktøjskassen og som tovholder for 6 erhvervsnetværk i Salling har han over 100 lokale virksomheder med i kampen. Thomas brænder for at skabe udvikling og vækst i lokalområderne – ved utrætteligt at finde og fortælle de gode, lokale (erhvervs)historier – én succeshistorie ad gangen.

Vi fortæller historier til hinanden hele tiden
Det ligger i menneskets natur at interessere sig for sin omverden og dele viden med hinanden. Historiefortælling fandt også sted, da hulemenneskerne sad rundt om bålet og delte historier med hinanden om formaninger til skræk og advarsel, til læring og for underholdningens skyld. Historierne tager ofte udgangspunkt i vores omverden. Den omverden kan være begrænset til ens nærmeste relationer, til nærmiljøet eller i lidt større national eller helt stor, verdensomspændende skala.

De sociale medier er et godt eksempel på, hvordan vi i dag skaber vores historiefortællinger.
Nogle deler kun til et lukket, privat netværk af venner og familier, andre deler med den store offentlighed. Nogle deler hverdagens glæder og sorger råt for usødet, også når det er uskønt, andre ’pynter’ måske lidt på fortællingen og viser deres publikum en iscenesat historie. Det afhænger helt og aldeles af hvilken respons man ønsker at få fra sit publikum.

Den gode historie som markedsføringsredskab
Som erhversdrivende kan man aktivt arbejde med virksomhedens synlighed og branding via markedsføringsdisciplinen storytelling. Det er en særligt effektiv strategi, som kan bidrage til at opbygge eller styrke et troværdigt brand, hvis man arbejder bevidst med en fastlagt strategi og handlingsplan.

Man kan gøre arbejdet selv, men man kan også blive hjulpet godt på vej af en professionel samarbejdspartner.

Vi skal prale noget mere!
Hvordan giver professionelt PR-arbejde ekstra kroner i kassen? En af kernekompetencerne hos TR Consult er PR- og kommunikationsarbejde. Vi er et lille lokalt bureau, men med ambitioner om at skabe store resultater med vækst og udvikling i landområderne i Salling.

Vi kender mange af Salling-egnens virksomheder og vi ved, at de hver dag skaber små og store succes-historier. I mange tilfælde bliver de positive historier dog ikke fortalt, fordi de ansvarlige ikke selv synes det er noget særligt.

Det vil vi gerne gøre op med, for vi ser en nødvendighed i at ’råbe’ noget mere op i mediebilledet og prale noget mere med vores successer.

Det skal vi gøre for at vise omverdenen, at der er gang i erhvervslivet i vores kommune – også ’ude’ i landdistrikterne. Det er med til at gøre vores egn attraktiv for tilflyttere, for nye arbejdspladser, for investeringer, for fornyelser, for bevaring, for udvikling, for vækst.

CASE: En af vores samarbejdspartnere er Salling Palle- og Emballagehandel fra Durup. En stabil virksomhed med lokale arbejdspladser, faste kunder og dermed fast omsætning. De synes ikke selv de havde noget spændende at fortælle.

Vi fandt dog hurtigt en god vinkel og lavede pressearbejde på deres historie. Det førte til flere medieindslag og indehaveren oplevede stor respons på den øgede synlighed. Ja faktisk fik han nye henvendelser fra lokale kunder, som ikke anede, at der ligger en pallefabrik i Durup. Resultatet blev øget salg, øget omsætning og en ekstra lokal arbejdsplads.

Nogle gange ….
kan man jo ikke se skoven for bare træer
Vi oplever tit, at de lokale virksomheder har nogle unikke historier med potentiale til at få bred medieomtale. Men fordi de udfører opgaverne med lethed dag ud og dag ind, synes de ikke selv, at det er noget særligt. Historien behøver dog ikke være unik for at fange mediernes interesse. Nogle gange skal der bare nye øjne til at spotte en spændende vinkel eller en god nyhed.

Jeannette Refstrup fra kommunikationsbureauet Strup & Strup siger:

“Der er altid mindst 5 gode historier i en virksomhed, som medierne vil elske at bringe. “

Hvilke kanaler virker og hvorfor?
For at svare på spørgsmålet, må man først kigge på hvem den ønskede modtager er. Her handler det om at definere målgruppen og vælge de rette kanaler, som målgruppen bruger. Er det online eller offline, er det nyhedsbreve direkte i modtagerens indbakke, er det avisen, radio eller de sociale medier?

Lokale virksomheder har historier, som er relevante for de lokale mediekanaler: Aviser, ugeaviser, lokale nyhedsportaler, lokalradio, osv.

Men nogle gange har historierne et særligt potentiale for at nå bredere ud til den regionale og nationale presse. Konkurrencen om pladsen i de landsdækkende medier er dog hård, men nogle gange lykkedes det at komme igennem nåleøjet.

CASE: Vi har lavet PR-arbejde for familievirksomheden Lindemann Creative Minds, som har udviklet et brætspil, som er sjovt for hele familien. Ja, det er ikke for sjov, at de kalder det ’SKÆG & SKØRE BRILLER – Verdens Sjoveste Spil’. Vi har haft held med at dele deres gode og unikke historier i både Familie Journalen og i børneavisen Kids News.

De sociale medier er også et fantastisk redskab til at dele små og store historier. Men på de sociale medier går det stærkt og man skal tænke værdi for modtageren ind i alle opslag. Her er desuden mulighed for at skabe virale hits eller katastrofale shitstorms.

Kan man gøre det selv?
Hvis man nu er gør-det-selv-typen og ikke har noget i mod at sidde foran tastaturet og arbejde med at få formuleret sit budskab, så det fremstår knivskarpt, så er svaret JA!

Men hvis det kniber med at finde tid eller lyst til at åbne computeren og hvis det der med formidling heller ikke har den store interesse, så bør man nok søge professionel hjælp.

 

I dette nr. af SET NEWS kan du læse om, hvordan SET griber kommunikationen an – og ikke mindst, hvordan vi har mulighed for at hjælpe dig og din virksomhed med at få de gode historier ud: