Digital gæsteservice: Udnyt potentialet fuldt ud

Digital gæsteservice
-udnyt potentialet fuldt ud

Hvordan agerer turister egentlig – digitalt og analogt – før, under og efter deres ferie? Og hvad er det for oplysninger, som bare SKAL være på en hjemmeside?

Dette og meget andet fik 15 af Skiveegnens turismevirksomheder indblik i, da SET / Skiveegnens Erhvervs og Turistcenter onsdag afholdt workshop om digital gæsteservice med rådgivningsvirksomheden Seismonaut som underviser.

-Hos SET har vi de sidste to år arbejdet målrettet med at skærpe turismeaktørerne på det digitale område med bl.a kurser i Facebook, Instagram, video til Facebook, TripAdvisor, Airbnb, SEO og 360 graders screening af den enkelte aktørs tilstedeværelse på de digitale medier. Onsdagens workshop om digital gæsteservice var rosinen i pølseenden for netop denne indsats, fortæller turismekonsulent Janne Kragh Pedersen fra SET.

Ifølge Janne Kragh Pedersen gav workshoppen deltagerne indsigt i, hvordan turisters rejsemønstre har ændret sig de seneste år – som følge af den digitale udvikling. Kort fortalt rejser turister anno 2017 mere – men kortere; De rejser i nye konstellationer og for at opleve autenticitet – det lokale og virkelige dagligdagsliv; De kommer fra nye lande og gæsterne kommer både fra de generationer, der er vokset op med digitale medier og som ser hele verden som deres legeplads – og fra den ældre generation, der har tid og penge til at rejse, men som måske ikke er så hjemmevante med de digitale medier.

-Denne viden giver os en ny tilgang til at arbejde med målgrupper, hvor vi kommer helt tæt på. Kun ved at kende turisternes interesser, behov og digitale færden, kan vi udnytte potentialerne ved digitalisering fuldt ud og styrke vores gæsteservice, understreger Janne Kragh Pedersen, der som parentes fortæller, at statistikkerne viser, at 75% af de mennesker, der har en mobiltelefon, bruger den til at søge oplysninger på nettet.

Workshopdeltagerne fik naturligvis også en række gode råd, som kan bruges af alle, der i det daglige har besøg af turister:
– Kend din målgruppe og dens interesser.
– Tænk i turistens behov.
– Tjek din hjemmeside (praktiske oplysninger, booking, mobiloptimering)
– Målret dit indhold efter turistens adfærd – inddelt i fire faser: drømme/inspirationsfasen, planlægningsfasen, bookingfasen og oplev-fasen.
– Skab godt og interessebaseret indhold – der fanger turisten.

-Gæsteservice – det ligger på rygraden hos turismeaktørerne, fastslår Janne Kragh Pedersen, der tilføjer: Men den digitale gæsteservice kræver en anden indgangsvinkel – og stiller derfor anderledes krav, da det ligger udenfor det personlige 1:1 møde med turisten, som vi i mange år har specialiseret os i – og hvor vi skal svare på de spørgsmål, turisten måtte have – lige nu.

Janne Kragh Pedersen forklarer, at den digitale gæsteservice kræver, at den enkelte virksomhed selv giver alle relevante svar – viser alle de smukke billeder – priser alle virksomhedens goder m.m. på de digitale medier, for turisten skal jo gerne kunne finde et svar og blive inspireret til et besøg.

-Den utraditionelle workshop gav deltagerne helt konkrete værktøjer til forbedring af deres egen digitale gæsteservice, men hos SET står vi selvfølgelig  fortsat klar med f.eks. tilbud om 360 graders digitalt eftersyn hos egnens turismevirksomheder, påpeger Janne Kragh Pedersen.

Kontakt
Janne Kragh Pedersen
Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter
tlf. 2129 6167 / jkp@skiveet.dk